W czasach, gdy ponad 30 milionów Polaków regularnie przegląda strony www, a globalna liczba internautów przekroczyła już 4,5 miliarda, to właśnie sieć staje się najważniejszym kanałem promocji. Jeśli właśnie teraz stajesz przed wyzwaniem związanym z przeniesieniem biznesu z „offline” do „online”, musisz znać znaczenie marketingu internetowego i wiedzieć, jakie narzędzia oferuje.

Czym jest marketing online?

Reklama w sieci to obecnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż. Nie ma w tym nic dziwnego – każdego dnia w internecie pojawiają się nowe strony www, sklepy, portale czy aplikacje, które wymagają skutecznej promocji. Marketing internetowy obejmuje ogół działań związanych z promocją marki w sieci. W zależności od specyfiki danej firmy, usługi lub produktu, kampanie marketingowe online mogą wykorzystywać różne narzędzia. Które z nich są najpopularniejsze?

Content marketing

Obejmuje on cały szereg działań, w których głównym nośnikiem reklamowym jest treść publikowana na stronach www. Nie zawsze musi mieć ona formę tekstu: content marketing od dawna na szeroką skalę wykorzystuje materiały video, a ostatnio, coraz ważniejszą rolę odgrywają w nim podcasty. Poza nimi, w marketingu treści wykorzystuje się takie narzędzia, jak m.in.:

  • blogi i fora internetowe – pozwalające kreować ekspercki wizerunek marki, służące do dzielenia się wiedzą oraz pozyskiwania ruchu na stronę lub do sklepu online,

  • newsletter, e-mail marketing – działania angażujące pocztę elektroniczną jako ważny kanał komunikacji z potencjalnymi klientami przedsiębiorstwa,

  • artykuły sponsorowane – sprzyjające skutecznej reklamie na zewnętrznych portalach internetowych oraz blogach. Łączą w sobie cechy materiału promocyjnego oraz informacyjnego, często przybierając formę informacji prasowej lub pogłębionego case study,

  • treści na stronach www – służące do przekazywania odbiorcom najnowszych, wartościowych informacji o marce i jej ofercie,

  • wpisy do katalogów – dostępne w sieci zbiory stron www nadal pozostają ważnym źródłem pozyskiwania użytkowników oraz wartościowych linków do promowanego serwisu.

Pozycjonowanie stron internetowych

Kolejnym działaniem w ramach marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron www, czyli działania ukierunkowane na uzyskanie przez serwis jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Obecnie trudno wyobrazić sobie skuteczną promocję biznesu w sieci bez wykorzystania działań SEO. Konkurencja w większości branż jest tak silna, że czynności takie jak techniczna optymalizacja serwisu, budowa wartościowego i unikalnego contentu czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne stanowią kluczowy element każdej kampanii e-marketingowej.

Kampanie Google Ads

Kolejne narzędzie, które warto wykorzystywać przy promowaniu marki w sieci, to reklama w wynikach wyszukiwania (SEM). W odróżnieniu od SEO przynosi ona niemal natychmiastowe efekty. Kampanie Google Ads umożliwiają publikowanie reklam w postaci linków sponsorowanych (nad wynikami organicznymi), bannerów czy materiałów wideo w serwisach należących do sieci reklamowej Google.

Social media marketing

Obecnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie firm w przestrzeni online bez ich jednoczesnej aktywności w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn stały się miejscami służącymi budowie pozytywnego wizerunku oraz tworzeniu więzi z odbiorcami skupionymi wokół danego podmiotu. Jednocześnie, pełnią one istotną funkcję sprzedażową, wspierając generowanie konwersji w e-sklepie lub na firmowej stronie www.

Facebook Ads

Ważnym narzędziem e-marketingu są również kampanie reklamowe na Facebooku lub Instagramie. Sponsorowane posty, czy materiały reklamowe publikowane na instastory to najpopularniejsze przykłady płatnych działań promocyjnych, będących istotnym elementem strategii wielu marek w social mediach.

Marketing szeptany

Badania dowodzą, że większość osób podejmuje decyzje zakupowe pod wpływem opinii innych. Specjaliści od buzz marketingu doskonale zdają sobie z tego sprawę, dbając, by w sieci pojawiało się jak najwięcej pozytywnych opinii o markach i oferowanych przez nie produktach czy usługach. Gdzie z powodzeniem można wykorzystać potencjał marketingu szeptanego? Z całą pewnością w takich kanałach komunikacji jak:

  • branżowe fora internetowe,

  • porównywarki cen,

  • agregatory opinii,

  • wizytówka Google Moja Firma,

  • media społecznościowe,

  • sekcje komentarzy na stronach internetowych.

E-marketing: które działania wdrożyć?

Odpowiednio zaprojektowane i profesjonalnie przeprowadzone działania marketingowe w sieci pozwalają na osiąganie przez markę wyznaczonych celów. Mogą zaliczać się do nich m.in.:

  • pozyskiwanie nowych klientów,

  • zwiększenie ruchu na stronie www,

  • zebranie danych kontaktowych do jak największej liczby użytkowników,

  • zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

To, z jakich narzędzi skorzystać, a które pominąć w swoich działaniach zależy w dużej mierze od oczekiwanego efektu kampanii. Tak jak trudno wyobrazić sobie zwiększenie widoczności marki w Google bez inwestycji w skuteczne pozycjonowanie, tak skuteczny content marketing jest kluczowy przy budowie nowoczesnego wizerunku przedsiębiorstwa. Najważniejsze to mieć własną strategię, w pełni dopasowaną do celu, budżetu oraz potrzeb i preferencji grupy docelowej.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *