W czasach, gdy ponad 30 milionów Polaków regularnie przegląda strony www, a globalna liczba internautów przekroczyła już 4,5 miliarda, to właśnie sieć staje się najważniejszym kanałem promocji. Jeśli właśnie teraz stajesz przed wyzwaniem związanym z przeniesieniem biznesu z „offline” do „online”, musisz znać znaczenie marketingu internetowego i wiedzieć, jakie narzędzia oferuje.
Czym jest marketing online?
Reklama w sieci to obecnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż. Nie ma w tym nic dziwnego – każdego dnia w internecie pojawiają się nowe strony www, sklepy, portale czy aplikacje, które wymagają skutecznej promocji. Marketing internetowy obejmuje ogół działań związanych z promocją marki w sieci. W zależności od specyfiki danej firmy, usługi lub produktu, kampanie marketingowe online mogą wykorzystywać różne narzędzia. Które z nich są najpopularniejsze?
Content marketing
Obejmuje on cały szereg działań, w których głównym nośnikiem reklamowym jest treść publikowana na stronach www. Nie zawsze musi mieć ona formę tekstu: content marketing od dawna na szeroką skalę wykorzystuje materiały video, a ostatnio, coraz ważniejszą rolę odgrywają w nim podcasty. Poza nimi, w marketingu treści wykorzystuje się takie narzędzia, jak m.in.:
-
blogi i fora internetowe – pozwalające kreować ekspercki wizerunek marki, służące do dzielenia się wiedzą oraz pozyskiwania ruchu na stronę lub do sklepu online,
-
newsletter, e-mail marketing – działania angażujące pocztę elektroniczną jako ważny kanał komunikacji z potencjalnymi klientami przedsiębiorstwa,
-
artykuły sponsorowane – sprzyjające skutecznej reklamie na zewnętrznych portalach internetowych oraz blogach. Łączą w sobie cechy materiału promocyjnego oraz informacyjnego, często przybierając formę informacji prasowej lub pogłębionego case study,
-
treści na stronach www – służące do przekazywania odbiorcom najnowszych, wartościowych informacji o marce i jej ofercie,
-
wpisy do katalogów – dostępne w sieci zbiory stron www nadal pozostają ważnym źródłem pozyskiwania użytkowników oraz wartościowych linków do promowanego serwisu.
Pozycjonowanie stron internetowych
Kolejnym działaniem w ramach marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron www, czyli działania ukierunkowane na uzyskanie przez serwis jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Obecnie trudno wyobrazić sobie skuteczną promocję biznesu w sieci bez wykorzystania działań SEO. Konkurencja w większości branż jest tak silna, że czynności takie jak techniczna optymalizacja serwisu, budowa wartościowego i unikalnego contentu czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne stanowią kluczowy element każdej kampanii e-marketingowej.
Kampanie Google Ads
Kolejne narzędzie, które warto wykorzystywać przy promowaniu marki w sieci, to reklama w wynikach wyszukiwania (SEM). W odróżnieniu od SEO przynosi ona niemal natychmiastowe efekty. Kampanie Google Ads umożliwiają publikowanie reklam w postaci linków sponsorowanych (nad wynikami organicznymi), bannerów czy materiałów wideo w serwisach należących do sieci reklamowej Google.
Social media marketing
Obecnie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie firm w przestrzeni online bez ich jednoczesnej aktywności w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn stały się miejscami służącymi budowie pozytywnego wizerunku oraz tworzeniu więzi z odbiorcami skupionymi wokół danego podmiotu. Jednocześnie, pełnią one istotną funkcję sprzedażową, wspierając generowanie konwersji w e-sklepie lub na firmowej stronie www.
Facebook Ads
Ważnym narzędziem e-marketingu są również kampanie reklamowe na Facebooku lub Instagramie. Sponsorowane posty, czy materiały reklamowe publikowane na instastory to najpopularniejsze przykłady płatnych działań promocyjnych, będących istotnym elementem strategii wielu marek w social mediach.
Marketing szeptany
Badania dowodzą, że większość osób podejmuje decyzje zakupowe pod wpływem opinii innych. Specjaliści od buzz marketingu doskonale zdają sobie z tego sprawę, dbając, by w sieci pojawiało się jak najwięcej pozytywnych opinii o markach i oferowanych przez nie produktach czy usługach. Gdzie z powodzeniem można wykorzystać potencjał marketingu szeptanego? Z całą pewnością w takich kanałach komunikacji jak:
-
branżowe fora internetowe,
-
porównywarki cen,
-
agregatory opinii,
-
wizytówka Google Moja Firma,
-
media społecznościowe,
-
sekcje komentarzy na stronach internetowych.
E-marketing: które działania wdrożyć?
Odpowiednio zaprojektowane i profesjonalnie przeprowadzone działania marketingowe w sieci pozwalają na osiąganie przez markę wyznaczonych celów. Mogą zaliczać się do nich m.in.:
-
pozyskiwanie nowych klientów,
-
zwiększenie ruchu na stronie www,
-
zebranie danych kontaktowych do jak największej liczby użytkowników,
-
zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
To, z jakich narzędzi skorzystać, a które pominąć w swoich działaniach zależy w dużej mierze od oczekiwanego efektu kampanii. Tak jak trudno wyobrazić sobie zwiększenie widoczności marki w Google bez inwestycji w skuteczne pozycjonowanie, tak skuteczny content marketing jest kluczowy przy budowie nowoczesnego wizerunku przedsiębiorstwa. Najważniejsze to mieć własną strategię, w pełni dopasowaną do celu, budżetu oraz potrzeb i preferencji grupy docelowej.
0 komentarzy