W internecie liczą się unikalne i wartościowe treści – właśnie takie najbardziej cenią sobie zarówno czytelnicy, jak i wyszukiwarki. Jednak nawet najciekawszy artykuł czy opis produktu nie przysporzą firmie nowych klientów, jeśli nikt ich nie znajdzie. Właśnie dlatego, w tekstach umieszcza się odpowiednie słowa kluczowe, zwane również frazami. Dowiedz się, czym są, do czego służą, gdzie ich szukać i jak poprawnie nasycić nimi treść.

Czym są słowa kluczowe?

Ponad 97% internautów w Polsce korzysta już z wyszukiwarki Google, każdego dnia wpisując do niej miliony zapytań. W sieci szukamy najróżniejszych rzeczy – rozkładu jazdy autobusów, przepisu na sernik, czy nieprzemakalnej kurtki na jesienną pluchę. Słowa kluczowe, ang. keywords, stanowią swoisty łącznik pomiędzy potrzebami użytkowników a ofertą dostępną w internecie. Na podstawie wpisanego w okienko zapytania, Google tworzy ranking stron, które – zgodnie z przyjętym algorytmem – powinny w najlepszym stopniu odpowiedzieć potrzebom użytkownika.

Przykłady fraz używanych przez internautów to m.in.:

  • opony zimowe 205/55/R16”,
  • mechanik samochodowy Tarnów”,
  • odzież sportowa sklep internetowy”,
  • gabinet stomatologiczny Warszawa Wola”,
  • tworzenie stron www Poznań”.

Pewne konstrukcje i zbitki słów cieszą się wśród internautów większą popularnością niż inne, dlatego w branży SEO mówi się konkurencyjności fraz. Przykładowo: wyrażenie „buty damskie” jest znacznie częściej wyszukiwane w Google niż bardzo podobna fraza „obuwie damskie”.

 

Porównanie popularności fraz „buty damskie” oraz „obuwie damskie” za pomocą Trendów Google. 

Gdzie szukać fraz do pozycjonowania strony?

Słowa kluczowe wykorzystywane są w wielu obszarach promocji w sieci, m.in. kampaniach Google Ads, social mediach czy na forach internetowych. Jednak najczęściej używa się ich do pozycjonowania oraz optymalizacji stron internetowych. Skąd wiadomo, jakie frazy wykorzystać przy promocji np. sklepu sportowego? Odpowiedzi dostarczają specjalne narzędzia służące do wyszukiwania słów kluczowych, takie jak Google Keywords Planner, Senuto, SEMSTORM czy Answer The Public.

Wyszukiwanie słów kluczowych dla hasła „laptop”. Źródło: answerthepublic.com

Słowa kluczowe a pozycja serwisu w Google

Nasycenie keywordsami stanowi jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce. Roboty Google badają serwis pod kątem zawartości fraz w tekstach, nagłówkach, linkach czy meta-tagach. Pod uwagę brana jest m.in. częstotliwość ich występowania oraz naturalne ulokowanie. Jeśli chcesz, by Twój serwis znalazł się na jednym z czołowych miejsc pierwszej strony wyników wyszukiwania, to po prostu zadbać o to, by w treściach znalazły się właściwe frazy.

Filtry i bany, czyli kary od Google

Oczywiście nie możesz przesadzać z ich liczbą, ponieważ Google może uznać to za działania niezgodne ze swoimi wytycznymi. W ten sposób, zamiast zyskać wyższy ranking – strona straci aktualną pozycję (filtr) lub nawet całkowicie zniknie z wyników wyszukiwania (ban).

Wyszukiwarka Google wyświetla sugerowane słowa kluczowe

Jak poprawnie umieszczać słowa kluczowe w tekście?

Z tego względu bardzo ważne jest nie tylko wyszukiwanie odpowiednich słów kluczowych, ale także ich właściwe użycie. W przypadku treści na strony www, takich jak artykuły blogowe, opisy kategorii i produktów, musisz zwracać uwagę na dwie zasadnicze kwestie:

  1. Rozmieszczenie słów kluczowych.
  2. Właściwe nasycenie tekstów.

Rozmieszczenie fraz w artykule

Załóżmy, że wybrałeś już frazy, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Teraz musisz stworzyć unikalne treści lub ulokować konkretne słowa w istniejących już opisach. Bardzo ważne jest ich równomierne „rozrzucenie” po tekście. Stosuj następujące zasady:

  • unikaj „zbitek” wielu fraz w niewielkich fragmentach tekstów,
  • nie zostawiaj dłuższych fragmentów treści bez żadnych słów kluczowych,
  • stosuj również odmiany i synonimy fraz,
  • nie powtarzaj tych bezpośrednio po sobie fraz w tej samej formie,
  • umieszczaj słowa kluczowe także w tytule i nagłówkach.

To tylko niektóre, ogólne zalecenia, do których stosują się najlepsi SEO-copywriterzy. W zależności od przyjętej strategii pozycjonowana, długości tekstu, jego funkcji czy liczby fraz, takie wytyczne mogą mieć znacznie bardziej precyzyjny charakter.

Nasycenie treści

Drugim ważnym aspektem jest unikanie „przeładowania” tekstu kolejnymi, nic niewnoszącymi frazami. Google doskonale rozpoznaje sytuację, w której frazy „upychane” są na siłę, tylko po to, by zwiększyć nasycenie treści. Eksperci SEO szczegółowo określają to, jak wiele razy poszczególne słowa mają zostać użyte w tekście. Ważne, by tak zredagować tekst, aby wysycenie frazami nie wpłynęło na jego odbiór przez czytelnika.

Pamiętaj, że najważniejszy jest czytelnik!

Odpowiednio nasycony tekst to nie ten, w którym keywordsy umieszczono „za wszelką cenę”, ale taki, który łatwo i przyjemnie się czyta. Profesjonalne treści na strony internetowe brzmią tak naturalnie, że pomimo występowania niezbędnych słów kluczowych, osoba czytająca niemal ich nie zauważa. Oczywiście, takie pisanie nie jest łatwe i wymaga systematycznego doskonalenia swojego warsztatu. Jednak biorąc pod uwagę korzyści, jakie daje wysoka pozycja serwisu w wynikach wyszukiwania, jest to wysiłek, który z pewnością warto podjąć.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *